20 بازی برتر تاریخ :: گیمر لند

گیمر لند

با ما بروز باشید

گیمر لند

با ما بروز باشید

گیمر لند
این وبلاگ در مرداد سال 1397 تاسیس شده در زمانی بسیار کوتاه بسیار کاربر را به خود جلب کرده در این وبلاگ شما می توانید بازی دانلود کنید آموزش ببینید ترفند یاد بگیرید بازی هک کنید و کلی مطلب های مفید بخونید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۳ شهریور ۹۷، ۱۴:۵۷ - 💟عکس کده💟
    :)
  • ۲۸ مرداد ۹۷، ۲۳:۰۳ - سعید بیگی
    : l
  • ۲۷ مرداد ۹۷، ۱۳:۰۲ - سعید بیگی
    سلام :)
دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۵ ق.ظ

20 بازی برتر تاریخ

۲۰- «جنگنده خیابانی۲» / Street Fighter 2

قهرمان کاراته و کونگ‌فو و جنگنده خیابانی، مرا به سوی بازی‌های مبارزه‌ای کشاندند، ولی وقتی برای اولین بار عکس جنگنده خیابانی دوم را بر یکی از دستگا‌ه‌های آرکید در سال ۱۹۹۱ دیدم، چیزی را که می‌دیدم باورم نمی‌شد. جزییات شخصیت‌ها، محیط فوق‌العاده بود و حرکات ویژه و افکت‌های تصویری هم فراتر از هرچیزی بود که تا آن‌موقع دیده بودم. انگار به آینده رفته بودم. وقتی بازی‌اش کردم، دقیقا همانند ظاهرش از زمان خودش بسیار جلوتر بود.

تغییر تعداد دکمه‌ها بر خلاف دیگر آثار روز و نحوه کنترل و ترکیب کمبو‌های مختلف، به‌علاوه دیگر اضافات فوق‌العاده‌ای که در این بازی گرد هم جمع‌شده بودند، جنگنده خیابانی دوم را بدل به یک اثر دست‌نیافتنی کردند.

تعداد شخصیت‌ها و محیط‌ها، کنترل عالی و تعادل فوق‌العاده بازی در کنار طراحی و گرافیک عالی آن، بازی را بدل به یکی از خاطره‌انگیز‌ترین تجربه‌های زندگی‌ام کرده‌ است و هنوز همانند قبل می‌ستایمش.

آیا می‌دانستید‌ها:

آیا می‌دانستید لغو کردن حرکات و ضربات معمولی و تبدیل کردن آنها به جرکات ویژه نوعی باگ یا گلیچ بود که تبدیل به المانی شاخص در مجموعه بازی شد؟

آیا می‌دانستید این بازی، اولین مبارزه‌ای بود که حرکات و ضربه‌های پیچیده را محبوب کرد؟

آیا می‌دانستید در بازی کافی بود فقط ۴ تا ۵ ضربه‌ی قوی دریافت کنید و میدان نبرد را وداع کنید؟

۱۹- «دیوز اکس» / Deus Ex

بازی دیوز اکس در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد و انقلابی را در سبک بازی‌های اکشن-نقش آفرینی به‌وجود آورد. این بازی در یک فضای سایبرپانک رخداده و دارای روندی چندلایه‌ا‌ی کاملاً متعادل بود که به مخاطب اجازه می‌داد در یک فضای شبه جهان باز مطابق سبک مورد علاقه‌ی خود بازی را پیش ببرد.

در دئوس اکس مخاطب‌ها می‌توانستند به صورت مخفی کاری، اکشن یا ترکیبی از هر دو، بازی را پیش ببرند.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید یک فیلم اقتباسی قرار بود براساس بازی ساخته بشود که هیچ‌وقت این پروژه اجرایی نشد؟

آیا می‌دانستید این بازی یکی از اولین بازی‌هایی بود که با لایسنس موتور Unreal Engine ساخته و منتشر شد؟

آیا می‌دانستید حالت deathmatch چندنفره بعد از انتشار بازی توسط یک پچ به بازی اضافه شد؟

۱۸- «دروازه‌ی بالدر» / Baldur’s Gate 2

بازی دروازه‌های بالدر ۲: سایه‌ی امن (Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn)، در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ عرضه شد و هنوز هم آن را می‌توان از بسیاری جهات بهترین بازی نقش‌آفرینی به حساب آورد. این بازی دارای داستانی بسیار گسترده بوده و تمام شخصیت‌ها از پس‌زمینه‌ی بسیار عالی بهره می‌برند، علاوه بر داستان، تنوع سلاح‌ها، زره‌ها و جادوها نیز بسیار بالا بود.

دروازه‌ی بالدر ۲ تنها یک بازی نبود که شما در آن غرق می‌شدید، بلکه شروع به زندگی در محیط آن می‌کردید و برای کشف رازهای آن ممکن بود صدها ساعت زمان تلف کنید.

بازی از قوانین سیاه‌چاله و اژدها (D&D) در سطح بسیار بالایی استفاده کرد و دارای پیچیدگی‌های بسیاری بود که به روند بازی عمق زیادی می‌بخشید.

آیا می‌دانستید این بازی بهترین نقش آفرینی سال ۲۰۰۰ در IGN شناخته شد؟

آیا می‌دانستید نسخه‌ی بازسازی شده بازی با عنوان Enhanced Edition ۱۳ سال بعد از انتشار آن به‌بازار آمد؟

۱۷- «پورتال (دروازه)» / Portal

نسخه‌ی اول بازی پورتال به عنوان یک بازی جانبی، همراه با قسمت دوم نیمه‌جان ۲ و تیم فورچرس ۲ عرضه شد و توانست موفقیتی دور از انتظار را کسب کند و به عنوانی محبوب تبدیل شود.

مخاطب در بازی پورتال نوعی سلاح به دست آورد که به وی اجازه می‌داد با ایجاد دروازه‌های مختلف بین دو مکان، به‌سرعت جابه‌جا شود و همین موضوع معماهای چالش‌برانگیز و جدیدی را به وجود می‌آورد. از دیگر نقاط قوت این بازی می‌توان به طراحی مراحل فوق‌العاده و هوش مصنوعی شخصیت منفی آن «گلادوس» اشاره کرد.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید GlaDOS به‌معنی Genetic Lifeform and Disk Operating System است: «سیستم اجرایی گونه‌ی تکوینی زنده»!؟

 

۱۶- GTA 5

مجموعه بازی‌های GTA از اولین نسخه تاکنون همیشه با نوآوری‌های گسترده‌ای همراه بودند و با عرضه‌ی هر نسخه‌، استانداردها و گستردگی بازی‌های جهان باز را تکانی اساسی می‌دهند که در نتیجه‌ی آن، سطح توقع کاربران نیز بالا می‌رود. در جدیدترین نسخه‌ی این بازی طرفداران می‌توانستند بین ۳ شخصیت، جابه‌جا شده و به صورت تقریباً هم‌زمان با همه‌ی آن‌ها بازی و با زندگی‌شان آشنا شوند. تنوع کارهای قابل انجام، محیط‌ها و مأموریت‌ها در این نسخه افزایش یافته و حتی اکوسیستمی کاملاً زنده برای آن طراحی شده است.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید: بازی GTA 5 توانست تنها در ۳ روز اول عرضه بیش از یک میلیارد دلار درآمد برای سازنده‌ی خود کسب کرد؟

آیا می‌دانستید بعد از ۲ دوسال از انتشار بازی، ۵۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است؟

آیا می‌دانستید راک‌استار قرار بود بسته الحاقی داستانی برای بازی منتشر کند که هنوز هم هیچ‌خبری از آن نیست؟

۱۵- «ماینکرفت» / Minecraft

بازی ماینکرفت در سال ۲۰۱۱ توسط یک گروه ۳ نفره به نام «موجانگ» در سبک بقا ساخته و منتشر شد. این بازی دارای یک جهان باز بی‌انتها است و کاربران در آن باید با استفاده از قدرت خلاقیت و توانایی‌های خود شروع به ساخت پناهگاه و تجهیزات مختلف بکنند تا بتوانند در برابر خطرات دنیای بازی، به‌خصوص در شب‌ها دوام بیاورند. یکی از نکات بازی که آن را سخت‌تر کرده و باعث می‌شود تمام حرکات کاربر حساب شده باشد، فرصت یک باره‌ی آن است؛ به این معنی که بعد از مردن تمام پیشرفت کاربر از بین می‌رفت و فرقی نمی‌کرد یک روز یا یک سال صرف ساخت پناهگاه شده باشد یا خیر.

ماینکرفت هم‌اکنون در اختیار مایکروسافت بوده و تقریباً در تمام پلتفرم‌های موجود منتشر شده است و بسیاری از کاربران شروع به شبیه‌سازی مکان‌های واقعی یا خیالی مختلف در آن کرده‌اند. این بازی قرار است در آینده‌ی نزدیک برای کنسول سوییچ نیز عرضه شود تا هم‌چنان تمام پلتفرم‌ها را در اختیار خود داشته باشد.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید نسخه‌ی آلفا و نسخه‌ی ۱.۰ بازی هر دو به‌صورت فیزیکی منتشر شدند در حالی‌که ساخت بازی ادامه پیدا می‌کرد؟

آیا می‌دانستید این بازی پرفروش‌ترین بازی روی رایانه‌های شخصی در تاریخ است؟

آیا می‌دانستید مایکروسافت این بازی را با قیمت ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرد؟

۱۴- «سوپر ماریو ورلد» / Super Mario World

بازی سوپر ماریو ورلد در سال ۱۹۹۱ میلادی در خارج از ژاپن منتشر شد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و ۳ بازی اولیه ساخته شده برای کنسول NES شناخته می‌شود. طراحی مرحله و گرافیک این بازی در زمان خود و روی کنسول‌های نینتندو بسیار بالا بود و تصاویر و شخصیت‌ها با کیفیت تصاویر بهتری به نمایش در می‌آمدند.

زمانی‌که بحث از طراحی مرحله‌ی این بازی می‌شود، می‌توان آن را یکی از بهترین پلتفرم‌های موجود در بازار به‌حساب آورد. در محیط این بازی راه‌های مخفی‌ و آیتم‌های بسیاری وجود داشت که طرفداران را مجبور می‌کرد بارها و بارها هر منطقه را برای یافتن کامل آن‌ها جست‌وجو کنند.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید اولین حضور یوشی در بازی‌های ماریو در همین بازی بود؟

آیا می‌دانستید این بازی به‌عنوان بازی همراه کنسول در زمان انتشار کنسول منتشر شد؟

۱۳- «کرونو تریگر» / Chrono Trigger

این بازی در سال ۱۹۹۵ میلادی به صورت انحصاری برای SNES منتشر شده و چندین سال بعد به PS، DS و اندروید راه پیدا کرد.

کرونو تریگر در عصر طلایی بازی‌های نقش‌آفرینی که گیم‌پلی آن‌ها بسیار عمیق و پیچیده شده بود، پا به عرصه‌ی وجود گذاشت و توانست با رعایت استانداردها یک بازی جذاب ایجاد کند و حتی چندین پله آن را به جلو ببرد.

در کرونو شخصیت‌های بسیاری وجود داشتند که هر یک از توانایی‌ها، روحیه، اخلاقیات، پویانمایی و حرکات خاص خود بهره‌مند بودند که عمق مناسبی به بازی می‌داد. روند مبارزات در این بازی بسیار سریع بود و گشت‌وگذار و اکتشاف در محیط آن لذت‌بخش بود. درگیری‌های بازی به صورت تصادفی اتفاق می‌افتاد و میان‌پرده‌های بازی برای زمان خود بسیار طولانی بود و داستان بازی را (به‌عنوان مثال در لحظه‌ی مرگ یکی از قهرمان‌ها) بسیار حماسی تعریف می‌کرد.

۱۲- «دزدان دریایی سید میر» / Sid Meier’s Pirates!

بازی‌های مجموعه‌ی سید میر همیشه کاربران خود را در نقش افراد یا گروه‌های مختلفی مانند مدیر یک ایستگاه راه‌آهن یا شهردار قرار می‌دادند، تا آنجا را سروسامان دهند. نسخه‌ی دزدان دریایی این مجموعه را می‌توان یکی از بهترین‌های آن به حساب آورد که در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ به مخاطب‌ها اجازه می‌داد به عنوان دزد دریایی ایفای نقش کنند. این بازی به‌قدری پرطرفدار بود که تنها در طول یک سال برای ۹ پلتفرم مختلف عرضه شد.

نسخه‌ی دزدان دریایی سید میر یکی از غنی‌ترین و پویاترین دنیای مجازی آن زمان به حساب می‌آمد و به کاربر یک ماجراجویی دریایی سطح بالا را القا می‌کرد. علاوه بر ویژگی‌های سرگرم کننده آن، کاربران می‌توانستند به کمک این بازی تا حدودی با تاریخچه‌ی این نوع دزدان (دزدانی چون Blackbeard و Henry Morgan) نیز آشنا شوند.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید این بازی بعد از سه دهه که از انتشار آن می‌گذرد، برای ۲۰ پلتفرم منتشر شده است؟

آیا می‌دانستید این بازی قرار بود یک نقش‌آفرینی باشد که در خود داستان‌هایی متعدد و NPC‌های بیشتری را می‌خواست جای دهد؟

۱۱- «سوپر ماریو ۶۴» / Super Mario 64

بازی‌های ماریو همیشه در یک محیط کاملاً دو بعدی در جریان بودند، اما درست در زمانی که پیشرفت فناوری به بازی‌سازها اجازه داده بود تا محیط‌های سه‌بعدی خلق کنند، بسیاری از آن‌ها از ورود به این فضای جدید وحشت داشته و فکر می‌کردند کاربران نسبت به آن واکنش منفی نشان بدهند. سوپر ماریو ۶۴ نه تنها اولین نسخه‌ی سه‌بعدی از این مجموعه است، بلکه یکی از اولین بازی‌های سه‌بعدی ساخته شده نیز به حساب می‌آید و موفقیت آن باعث شد، دیگر سازندگان نیز به این محیط روی خوش نشان دهند.

دنیای سه‌بعدی خلق شده برای ماریو ۶۴ بسیار متنوع و گسترده بود و مطابق عادت این مجموعه رازهای بسیار زیادی در خود نهفته داشت. مکانیک‌های موجود در این بازی آن را بسیار جذاب کرده بود و باعث می‌شد بدون این‌که متوجه شوید ساعت‌ها به انجام آن بپردازید.

آیا می‌دانستید‌ها:

آیا می‌دانستید انتشار کنسول نینتندو ۶۴ در ژاپن تاخیر خورد تا میاماتو بتواند بیشتر روی این بازی کار کند؟

آیا می‌دانستید Epona در افسانه‌ی زلدا در اصل قرار بود اسب ماریو در این بازی باشد؟

آیا می‌دانستید قسمت دوم همین بازی قرار بود برای کنسول نینتندو ۶۴ DD منتشر شود که این پروژه‌ی این کنسول کلا لغو شد؟

۱۰- «تتریس» / Tetris

تتریس یک بازی روسی بود که در سال ۱۹۸۴ میلادی پا به عرصه‌ی وجود نهاد و چهار سال پس از انتشار اولیه، کار خود را با NES نینتندو شروع کرد. این بازی با مکانیک ساده‌ای بر پایه‌ی قرار دادن اشکال مختلف در کنار یکدیگر به شکلی که تمام یک ردیف پر شده و از بین بروند، بنا شده بود. همین قانون ساده میلیون نفر را از هر سن و جنسی در جلوی تلویزیون میخ‌کوب کرده و به رقابت با یکدیگر وادار می‌کرد.

تتریس به اندازه‌ای طرفدار پیدا کرد که شرکت‌های بسیاری شروع به ساخت نمونه‌های مشابه‌ای از آن‌ برای تمام پلتفرم‌های بازی، تلویزیون‌ها، تلفن‌ها و بسیاری وسایل دیگر کردند. تعداد بازی‌های ساخته شده بر اساس این عنوان تا حدی زیاد است که تقریباً هیچ‌کس نمی‌تواند، آمار دقیقی از آن ارائه بدهد.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید بازی کردن تتریس به‌صورت مداوم و برای مدت زمان طولانی می‌تواند به عملکرد مغز کمک به‌سزایی کند؟

۹- «هیلو ۲» / Halo 2

مجموعه بازی‌های هیلو از اولین عناوین کنسولی به‌حساب می‌آیند که سبک اکشن اول‌شخص را به کنسول‌ها وارد کردند و طرفداران را به سمت خود کشاندند. زندگی این مجموعه با کنسول‌های مایکروسافت گره خورده و باعث افزایش فروش آن نیز شد. داستان، روند بازی، موسیقی و دیگر موارد موجود در آن بیش از نسخه‌های دیگر در یادها مانده است. در این بازی برای اولین بار از سیستم حمل ۲ اسلحه استفاده می‌شد. بخش چندنفره‌ی این بازی نیز در زمان خود پیشرفت قابل‌توجهی داشت و سرورهای آن تا مدت‌ها پر از بازیکن‌هایی بود که سعی در رقابت با یکدیگر داشتند.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید هنگام انتشار بازی، فقط در ۲۴ ساعت اول رکوردهای فروش یک محصول رسانه‌ای سرگرمی شکسته شدند؟

۸- «افسانه‌ی زلدا: اوکارینای زمان» / The Legend of Zelda: Ocarina of Time

مجموعه بازی‌های افسانه‌ی زلدا عمری ۳۰ ساله داشته و استانداردهای تازه‌ای را به دنیای بازی‌ها معرفی کرده‌اند. یکی از زیباترین نسخه‌های این بازی اوکارینای زمان نام داشت که در سال ۱۹۹۸ عرضه‌شده و موفق شد به متای ۹۹ از ۱۰۰ دست پیدا کند. این بازی تقریباً جهان باز است و به علت داستان زیبا و معماهای جذاب خود موفق شد به یک از پرطرفدارترین نسخه‌های افسانه‌ی زلدا نیز تبدیل شود.

در اوکارینای زمان برخلاف نسخه‌های قبلی، برای اولین بار شاهد گرافیک و محیطی کاملاً سه‌بعدی بودیم که از طراحی زیبایی بهره‌مند بود. از ویژگی‌ها و استانداردهایی که اوکارینای زمان به دنیای بازی‌ها معرفی کرد و امروزه در تمام بازی‌ها از آن استفاده می‌شود، می‌توان به سیستم قفل کردن روی هدف اشاره کرد.

۷- «سوپر متروید» / Super Metroid

نسخه‌ی جدید بازی متروید در سال ۱۹۹۴ میلادی برای کنسول SNES نینتندو منتشر شد و داستان زیبای دیگری از ماجراهای «ساموس آران» و سیاره‌ی تسخیر شده‌ی «زباس» را تعریف کرد.

سوپر متروید یک بازی پلتفرمینگ بی‌نقص است، اما چیزی که آن را خاص می‌کند ترکیب نبوغ‌آمیز معماها، داستان، اکتشاف، روند بازی، مبارزات، طراحی مرحله و دیگر عوامل بازی با یکدیگر است که تاکنون در کمتر بازی به این سبک تکرار شده است.

در پایان لازم به ذکر است که سامون آران، شخصیت اصلی و تحت کنترل مخاطب در این مجموعه، اولین قهرمان زن تاریخ بازی‌های ویدئویی است.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید هسته‌ی تیم سازنده این بازی شامل ۱۵ نفر می‌شد؟

آیا می‌دانستید این بازی روی یک کارتریج ۲۴مگابایتی برای SNES منتشر شد که در آن زمان حجیم‌ترین بازی بود؟

آیا می‌دانستید فروش بازی در آمریکا بهتر از ژاپن بود؟

۶- «نیمه‌جان ۲» / Half-Life 2

مطمئناً بیشتر افراد آشنا با دنیای بازی‌های ویدئویی با نام نیمه‌جان و گوردون فریمن آشنا هستند. نسخه‌ی دوم این بازی که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد، به اندازه‌ای در تمامی زمینه‌ها عالی بود که با گذشت بیش از یک دهه از تاریخ انتشار آن، هنوز می‌توان آن را پرچم‌دار بازی‌های تیراندازی اول‌شخص به حساب آورد. بیشتر معماهای طرح شده در این بازی بر اساس فیزیک طراحی شده بود و شخصیت‌های الکس، روبات وی و رابطه‌ی شکل گرفته بین آن‌ها هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نمی‌شود.

همه‌ی ما امیدواریم روزی شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی سوم بازی باشیم و برای دیدار دوباره با گوردون فریمن لحظه‌شماری می‌کنیم.

آیا می‌دانستید‌ها:

آیا می‌دانستید یکی از سازندگان دیوز اکس Warren Spector، روی اضافه‌ای برای بازی کار می‌کرد که لغو شد؟ سپس وی و استودیوی او Junction Point مشغول به‌کار روی بازی Epic Mickey شدند.

آیا می‌دانستید صداپیشه‌ی شخصیت Alyx Vance در بازی، کسی نیست جز Merle Dandridge که در بازی‌هایی چون آخرین ما، دوتا ۲ و Sons of Anarchy نیز هنرنمایی کرده است؟

۵- «پورتال ۲» / Portal 2

بیش از ۱۰۰ سال از داستان نسخه‌ی اول گذشته و دانشمندان دیوانه‌ی نسخه‌ی اول هوش‌های مصنوعی و فناوری‌های جدید دیگری توسعه داده‌اند؛ اما با وجود تمام پیشرفت، آزمایش به نابودی کشیده شده و رها شده است. در این بین یکی از هوش‌های مصنوعی با هدف برگرداندن آزمایشگاه به شرایط سابق و بعدها حکم‌فرمایی بر آن، شما را از خوابی مصنوعی بیدار کرده و به ماجراجویی بسیار عالی و تکرارنشدنی جدیدی دعوت می‌کند. تقابل بین این هوش مصنوعی اسکاتلندی، گلادوس، و شما برای بار دوم بسیار دیدنی است و از بارها تماشای آن سیر نخواهید شد.

۴- «سوپر ماریو بروز» / Super Mario Bros

در زمان عرضه‌ی اولین نسخه‌ی سوپر ماریو بروز، بسیاری از طرفداران به گونه‌ای آن را توصیف می‌کردند که انگار این بازی در سیاره‌ای دیگر ساخته شده و سپس به زمین آورده شده است. گستردگی، نوع طراحی مرحله و استانداردها در آن زمان بی‌سابقه بود. بازی شامل ۳۲ مرحله، ۸ دنیا، ۸ باس فایت، دنیای زیر دریا، چندین افزایش دهنده‌ی قدرت، تعدادی مرحله و مکان مخفی، انواع سکه‌ها و امتیازهای موسیقیایی می‌شود. از طرفی طراحی مرحله‌ی اول این بازی به‌خوبی همه‌چیز را به کاربر آموزش داده و وی را با سرزمین قارچ‌ها آشنا می‌کرد.

سوپر ماریو بروز به قدری خوب است که هنوز هم بسیاری از افراد در حال انجام آن بوده و سعی در شکستن رکورد یکدیگر دارند.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می‌دانستید این بازی بازار آمریکا را احیا کرد؟

آیا می دانستید این بازی بود که سبک پلتفرمر دوبعدی را برای اولین بار معرفی کرد؟

آیا می‌دانستید این بازی باعث شد کنسول نینتندو در آمریکا و ژاپن کاملا شناخته بشود و محبوب؟

 

۳- «دووم» / Doom

منظور ما در اینجا نسخه‌ای از دووم است که در سال ۱۹۹۳ و به‌عنوان یکی از اولین بازی‌های اکشن اول شخص منتشر شد. این بازی کاربران را در یک هزارتوی کنسول‌های ۸ یا ۱۶ بیتی قرار می‌داد و آن‌ها را مجبور می‌کرد با هجوم دیوانه‌وار شیاطین افسار گسیخته و فرار کرده از جهنم مبارزه کنند.

گرافیک بازی برای سبک خود بسیار بالا بود. هم‌چنین محیط، سلاح‌ها و دشمن‌ها از تنوع بالایی بهره‌مند بودند. مراحل مخفی این بازی بسیار رو اعصاب بودند و بازیکنان را مجبور می‌کردند تمام دیوارها را امتحان کنند تا بتوانند به آن‌ها دست پیدا کرده و به علت کشف خود، مملو از رضایت شوند.

دووم دارای یک حالت انجام بازی چند نفره بود و شما می‌توانستید دو رایانه را با استفاده از پورت سریال به یکدیگر متصل کرده و به صورت همکاری دو نفره یا رقابت یک‌به‌یک به انجام بازی بپردازید.

آیا می دانستیدها:

آیا می‌دانستید این بازی بود که حالت Deathmatch را برای اولین بار معرفی کرد؟

آیا می‌دانستید چهار رمان برای بازی‌های این مجموعه نوشته شده که دو رمان اول، داستان دو بازی اول را بازگو کرده‌اند؟

۲- «افسانه‌ی زلدا: پیوندی به گذشته» / The Legend of Zelda: A Link To The Past

کنسول SNES خانه‌ی بسیاری از بازی‌هایی است که امروزه با آن خاطرات بسیاری داریم. لینک در یک شب طوفانی از خواب بیدار شده و می‌بیند که به قلعه‌ی هایرول حمله شده است. او به آنجا رفته و مشاهده می‌کند که عموی وی در محافظت از زلدا شکست می‌خورد. از این لحظه شما باید ماجراجویی خود را در دنیای هایرول آغاز کرده و بین دو دنیای روشنایی و بعد تاریکی آن جابه‌جا شده و در دو فضای متفاوت برای نجات زلدا تلاش کنید.

طراحی محیط، مرحله و سیاه‌چاله‌های بازی بسیار متفاوت بود و دیدن هر دو بعد آن، هر چه بیشتر ماجرای‌تان را با چالش و لذت مواجه می‌کرد. تنوع معماها، آیتم‌ها، دشمن و عوامل موجود در بازی بسیار مناسب بود و در آن زمان مجبور بودید برای طی کردن دو سر نقشه بیش از ۱۰ دقیقه زمان صرف کنید. هم‌چنین راه‌های مخفی‌ و آیتم‌های موجود در بازی بسیار متنوع بود و به زیبایی در زیر درخت، سنگ، بوته‌ها و مکان‌های دیگر قرار داشتند که برای دست‌یابی به بعضی از آن‌ها باید خون دل بسیاری می‌خوردید که حس رضایت مناسبی را به همراه داشت.

آیا می‌دانستیدها:

آیا می دانستید بازی از کارتریجی ۱مگابایتی بهره می‌برد تا دنیایی بزرگ‌تر برای جستجوی مخاطب فراهم آورد!؟

آیا می‌دانستید فروش بازی به بیش از ۴ میلیون نسخه رسید؟

آیا می دانستید نام «زلدا» از نام همسر رمان‌نویس F. Scott Fitzgerald الهام گرفته شد؟

۱- «سوپر ماریو بروز ۳» / Super Mario Bros. 3

نسخه‌ی سوم مجموعه‌ی سوپر ماریو در کنار پیشرفت‌های بسیار عظیمی که نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشت، باز هم مکانیک‌های جدیدی مانند قابلیت پرواز ماریو را معرفی کرده بود. این بازی اولین بار در سال ۱۹۹۰ و حدود ۲۷ سال قبل عرضه و موفق شد تا ابد در خاطره‌ی همه‌ی طرفداران خود باقی بماند.
سوپر ماریو بروز ۳ را می‌توان برای بازیسازان سراسر دنیا و به‌خصوص سازندگان مستقل، یک کتاب آموزشی کامل در تمام زمینه‌ها به حساب آورد. این بازی معجونی کامل از عناصری متفاوت، ایده‌های تخیلی و جذاب بود. همچنین لباس‌های مختلف طراحی شده در این بازی تنوع آن را بیش‌ از پیش افزایش می‌داد. اگر مکان‌های مخفی نسخه‌ی یک را رازهای آن بنامیم، نسخه‌ی ۳ دارای ابر رازهای بسیاری بود. به‌علاوه، در این نسخه کاربر می‌توانست در نقش یک راکون به پرواز در آسمان بپردازد، پرش‌های طولانی‌تری انجام دهد، با لباسی قورباغه‌ای شکل به زیر سطح آب برود یا با پوششی لاکی شکل، به سمت دشمنان چکش پرت کند.
هر یک از مراحل موجود در بازی از طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به دیگر محیط‌ها برخوردار بوده و باعث می‌شد در هیچ‌یک از ۸ دنیای بازی حس تکرار به شما دست ندهد. اگر تمایل به تجربه‌ی مجدد این بازی دارید، می‌توانید آن را در کنسول NES Classic تجربه کنید.

۹۷/۰۵/۲۲
علی علیزاده ( نویسنده )

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی